Zbliża się premiera musicalu „Jonasz” w katowickim Spodku

Archidiecezja Katowicka

2015-01-14

Twórcy megawidowisk „Franciszek - wezwanie z Asyżu”  oraz „Exodus”  w 10. rocznicę powstania Wspólnoty Młodzieżowej NINIWA zapraszają na musical „Jonasz” – sceniczną adaptację biblijnej Księgi Jonasza.

Premiera musicalu w katowickim Spodku odbędzie się już za miesiąc, 17 lutego br. Bilety na spektakl można kupić w sieci Ticketpro.pl oraz w parafiach archidiecezji katowickiej i gliwickiej.

Premiera autorskiego przedstawienia (tekst i reżyseria: Mariusz Kozubek, muzyka: Marcin Dzwonowski) została zrealizowana przez zespół Teatru „A” w Gliwicach 17.03.1996 r. Od tamtej pory spektakl (najpierw jako wieloobsadowy musical, później w formie kameralnego przedstawienia muzycznego) został zagrany kilkaset razy na terenie całej Polski.

17 lutego 2015 roku będzie miała premierę całkowicie nowa  inscenizacja musicalu, zrealizowana w Katowickim Spodku z udziałem ponad 150 wykonawców. Obok kilkuosobowego Zespołu Teatru „A” wystąpią zaproszeni do współpracy wokaliści, aktorzy oraz młodzież przygotowująca się podczas wielomiesięcznych warsztatów do udziału w scenach zbiorowych (min. tanecznych). W roli Jonasza wystąpi Piotr Solorz, student Akademii Muzycznej w Katowicach, stypendysta Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia, odtwórca jednej z ról w megawidowisku „Exodus”.

Biblijna historia „Jonasza” w musicalowej interpretacji będzie dynamicznym, pełnym przekornego humoru przedstawieniem. Atrakcyjna fabuła zostanie opowiedziana widowiskowymi, teatralnymi środkami - eksponując przede wszystkim młody, roztańczony i rozśpiewany zespół. Muzyka, łącząca klimaty żydowskie z rockiem i popem, dynamiczne układy choreograficzne, sceniczny żart oraz malownicze sceny mistyczne składają się na spektakl, który z jednej strony ma intrygować i porywać, z drugiej skłaniać do refleksji nad Bożym Miłosierdziem, przewyższającym wszelką ludzką logikę.

Treść przedstawienia

Historia opowiedziana na kartach Starego Testamentu relacjonuje dzieje nietypowego proroka, powołanego przez Boga do głoszenia orędzia nawrócenia w grzesznej Niniwie. Jonasz, nie zamierzając zbyt łatwo poddać się swojemu przeznaczeniu, ucieka do Jafy, by tam wsiąść na okręt płynący do Tarszisz. Niestety - podczas podróży rozpętuje się straszliwa burza, marynarze rzucają losy, by dowiedzieć się z czyjego powodu statkowi grozi katastrofa. A gdy los pada na Jonasza – wyrzucają go za burtę. Morze się uspokaja. Niedoszły prorok budzi się we wnętrznościach wielkiej ryby, która po trzech dniach wypluwa go na ląd. Ziemią ocalenia okazuje się być Niniwa. Jonasz – chcąc nie chcąc - podejmuje próbę realizacji swojego powołania nie wierząc, że jej mieszkańcy usłuchają słów Boga. Jednakże - ku jego zdziwieniu - Niniwa się nawraca. Frustrację Jonasza pogłębia fakt, iż krzak pod którym znalazł cień z bożego polecenia usycha.

Księgę kończy dysputa Jonasza z Najwyższym. Prorok, niezadowolony z ostatecznego obrotu sprawy czyni wyrzuty Stwórcy. Bóg objawia prawdę o sobie jako o Bogu Litościwym, pragnącym zbawienia wszystkich ludzi.

Musical „Jonasz” zostanie wystawiony w katowickim Spodku we wtorek przed Środą Popielcową, rozpoczynającą czas Wielkiego Postu, czyli w tak zwane „Ostatki”.

Przesłanie musicalu, jakim jest m.in. wezwanie do nawrócenia, korespondować będzie z drugą częścią wieczoru, podczas której na płycie Spodka pojawi się Krzyż Światowych Dni Młodzieży, po krótkiej modlitwie prowadzonej przez oblacką Wspólnotę Młodzieżową NINIWA świętującą swoje 10-lecie,  odbędzie się koncert prowadzony przez ks. Jakuba Bartczaka (cieszącego się ogromną popularnością rapera) połączony z prezentacją młodzieżowych ruchów, stowarzyszeń i duszpasterstw. Ideą wieczoru będzie ukazanie Kościoła jako wspólnoty otwartej na młodych, odznaczającej się bogatą różnorodnością.

Załączniki

Wypowiedź - o. Tomasz Maniura OMI, Wspólnota Młodzieżowa NINIWA - mp3
Wypowiedź - Piotr Czakański, producent spektaklu - mp3
Plakat spektaklu - jpg


Informacje szczegółowe:

Musical „Jonasz”

Tekst (na podstawie biblijnej „Księgi Jonasza”) i reżyseria: Mariusz Kozubek

Muzyka: Marcin Dzwonowski

Choreografia: Henryk Konwiński

Scenografia: Alicja Patyniak

Kostiumy: Marek Stecko

Producent: Piotr Czakański

Organizator:
Grupa eM Media Sp. z  o.o.

Współpraca:
Stowarzyszenie Młodzieżowe NINIWA

Patronat honorowy:
Arcybiskup Metropolita Katowicki Wiktor Skworc,
Prezydent Katowic Marcin Krupa,

Partnerzy:
Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia, Teatr A, Miasto Katowice, Opera Śląska

Patronat medialny:
Dziennik Zachodni, naszemiasto.pl, TVP Katowice, Gość Niedzielny, Radio eM.

Sponsorzy:
Vasco Doors, Dzida Produkt

Bilety do nabycia:
- w sieci Ticketpro.pl
- w parafiach archidiecezji katowickiej i gliwickiej
- w Wydziale Katechetycznym Kurii Metropolitalnej w Katowicach, tel. 519 546 011
- w siedzibie Grupy eM Media, Katowice ul. Wita Stwosza 11 tel. 506 727 468, 506 727 458

Rezerwacja biletów:
reklama@grupaem.pl

Więcej informacji:
www.facebook.com/musicaljonasz
http://www.exodusmegawidowisko.com/#!musicaljonasz/c1ywa
Piotr Czakański
tel. 605 488 062
Grupa eM Media Sp. z o.o.

Scenariusz i reżyseria

Mariusz Kozubek - reżyser, założyciel i wieloletni dyrektor Teatru A, twórca ponad 20 autorskich premier: spektakli dramatycznych, muzycznych, przedstawień ulicznych i widowisk. Reżyser i scenarzysta: megawidowiska „Franciszek – wezwanie z Asyżu” (2013) oraz „Exodus”(2014),pop-rock opery „ David” na motywach historii biblijnego króla Dawida (2010), „Pasji”- widowiska o Śmierci i Zmartwychwstaniu Pańskim (2005), widowiska ulicznego „Genesis” (2004) w oparciu o dziewięć pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju, „Pelikana” (2004)- musicalu o męczennikach XX w. spektakl przygotowany na Światowe Dni Młodzieży w Kolonii (2005), twórca adaptacji scenicznej starotestamentalnej "Księgi Tobiasza”(1997). Autor scenariuszy teatralnych, filmów, słuchowisk radiowych, programów telewizyjnych i piosenek. Aktor, wokalista, kompozytor.

Choreografia

Henryk Konwiński - choreograf, tancerz, reżyser; dyplom Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie,stypendysta Het Nationale Ballet w Amsterdamie i Nederlans Dans Theater w Hadze. Pracował pod kierunkiem samego Maurice'a Bejarta w Brukseli oraz Alicji Alonso (primabalerina Ballet Nacional de Cuba) w Hawanie. W Etiopii prowadził zajęcia z tancerzami z Adis Abeby, ktorych efektem stała się etiuda baletowa do muzyki wybitnego etiopskiego jazzmana, Mulatu Astatke. Brał udział w warsztatach teatralno-muzyczno-tanecznych w Indiach. W Polsce pracował pod okiem Feliksa Parnela, Stanisława Miszczyka, Witolda Borkowskiego i Conrada Drzewieckiego. Blisko 30 lat, związany ze Śląskiem: Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem Muzycznym w Gliwicach, Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem im. S. Wyspiańskiego w Katowicach, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu i Teatrem w Zabrzu. Najwięcej nagród za swoją pracę choreograficzno-reżyserską zdobył właśnie na Śląsku, gdzie jako twórca opracował choreograficznie ponad 20 baletów, podobną ilość oper i operetek, a także spektakli teatralnych.

Produkcja

Piotr Czakański -  Grupa eM Media, polski pisarz, stypendysta "Stiftung Preussische Seehandlung" (Berlin, 1996) i "KulturKontakt" (Wiedeń, 1997). Współtwórca kwartalnika literackiego „FA-art" oraz kurator wystawy poświęconej życiu i twórczości Franza Kafki (prezentowanej na krakowskim Kazimierzu). Założyciel Teatru "Ecrit". Opublikował powieści „Pierrot i Arlekin”, „Ostatnia amerykańska powieść”, „Aj” oraz „Zimno”. W przygotowaniu powieść „Peregrinus”. Wraz z Rembertem Schleincherem (Wiedeń) wydał monografię „Bajt Chadesz” oraz z ks. Arturem Stopką „Siedem dni w Internecie”. Felietonista Radia eM 107,6 FM. Inicjator i pomysłodawca wielu wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Producent megawidowiska „Franciszek- wezwanie z Asyżu”(2013) oraz „Exodus”(2014).

Archidiecezjalny Serwis Informacyjny